Актуальні новини:


середа, 4 квітня 2012 р.

Ведення книги обліку доходів та витрат 2012 ФОП на єдиному податку. Приклад, зразок заповнення.

Організаційні моменти ведення книги обліку доходів та витрат для фізичних осіб - платників єдиного податку

Чи можна вести книгу обліку доходів та витрат в електронному вигляді?
Ні, не можна. Згідно Наказу Мінфіну від 15.12.2011 №1637 "Записи у Книзі виконуються розбірливо чорнилом темного кольору або пастою кулькових ручок". Тобто книгу треба вести тільки вручну. Ведення іншим способом, буде розцінюватися податковою службою як неналежне ведення книги.


Що робити ФОПу платнику єдиного податку в разі втрати книги доходів та витрат?
Відповідь з офіційного сайту ДПСУ: Підприємець повинен звернутися до органів внутрішніх справ для подання заяви про втрату книги обліку доходів та витрат та отримати довідку про надання даної заяви. Потім, разом з цією довідкою, йти до податкової служби та отримувати нову книгу.

Чи треба реєструвати книгу на найманих працівників, які здійснюють розрахунки у готівковій формі?
Ні, не треба. Ані у Податковому кодексі, ані у Наказі №1637 немає обов'язку платника єдиного податку реєструвати книгу доходів та витрат на найманих працівників.


Чи треба переносити дані зі старої книги до нової? Якщо так, то з якої дати?
Відповідь з єдиної бази податкових знань: "Вимогами Порядку №1637 не передбачено перенесення даних з книги обліку доходів і витрат ф. № 10 до книги обліку доходів." Тобто, вносити записи у нову книгу обліку доходів та витрат треба з дати її реєстрації. Проте, під час підбиття підсумків за період, слід врахувати дані зі старої книги.

Скільки часу зберігати книгу після того, як вона закінчилася?
Згідно Наказу №1637 "Книга зберігається у платника податку протягом 3 років після виконання останнього запису".

Що робити зі старою книгою обліку доходів та витрат за формою 10?
Стара книга обліку доходів та витрат також повинна зберігатися у приватного підприємця протягом трьох років з дати останнього запису. Її не слід нікуди віддавати, викидати або знищувати протягом цього часу.

Особливості заповнення книги обліку доходів та витрат платника єдиного податку

Які особливості ведення книги доходів та витрат у разі використання найманих працівників?
А ніяких особливостей немає. Загальна сума доходу, яку платника єдиного податку отримав за день відображається у відповідних графах книги. При цьому не важливо, хто фактично отримував готівку, сам підприємець чи найманий працівник.

Коли здійснювати записи у книгу? Чи треба ставити нулі за день, в якому не було доходу?
Тут слід розділити внесення записів до Розділу "Доходи" та Розділу "Витрати"
Записи до Розділу книги "Доходи". Згідно Наказу №1637: "Записи у Книзі виконуються за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід, зокрема кошти, що надійшли на поточний рахунок платника податку та/або отримано готівкою, сума заборгованості, за якою минув строк позовної давності, фактично безоплатно отримано товари (роботи, послуги)."
Записи до Розділу книги "Витрати". Згідно Наказу №1637: "Записи у Книзі виконуються за підсумками робочого дня, протягом якого понесено витрати, зокрема оплачені придбані товари (роботи, послуги), виплачена заробітна плата, сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування тощо."
Тобто за день в якому підприємець не отримував дохід або не поніс витрати, запис у відповідний розділ книги робити не треба.

Чим відрізняється дохід єдинника платника ПДВ та неплатника?
Згідно пункту 292.11 Податкового кодексу, до доходу платника єдиного податку не включаються суми податку на додану вартість. Що таке податок на додану вартість та як він формується, можна почитати у статті Податок на додану вартість, що це таке? Інформація для «чайників».
Наприклад. Два ФОПа єдинника третьої групи (один платник ПДВ, а інший не платник) продали товар на суму 1200 грн. У єдинника платника ПДВ у цій сумі сидить податок на додану вартість, який складає 200 грн. У неплатника ПДВ, податку на додану вартість у цій сумі немає.
Відповідно:
  • Дохід платника ПДВ складає 1000 грн. З цього доходу він сплатить 1000 * 3% = 30 грн. єдиного податку.
  • Дохід неплатника ПДВ складає 1200 грн. З цього доходу він сплатить 1200 * 5% = 60 грн. єдиного податку.

Чим відрізняється ведення книги для платника ПДВ та неплатника?
Дохід у книзі обліку доходів та витрат відображається без податку на додану вартість. Відповідно, якщо брати умови попереднього прикладу, неплатник ПДВ запише у книгу суму 1200 грн., а платник податку на додану вартість запише у книгу суму 1000 грн. (без ПДВ).

Як підбивати підсумки у книзі обліку доходів та витрат, окремо по кожному місяцю чи наростаючим підсумком?
Згідно Наказу №1637: "У Книзі відображається фактично отримана сума доходу від провадження діяльності із сумарним підсумком за місяць, квартал, рік". Тобто, підсумки у книзі слід підбивати наступним чином:
- січень, лютий, березень; всього за перший квартал;
- квітень, травень, червень; всього за другий квартал;
- липень, серпень, вересень; всього за третій квартал;
- жовтень, листопад, грудень; всього за четвертий квартал;
- всього за рік.

Як здійснювати виправлення помилково внесених записів у книзі обліку доходів та витрат?
Згідно Наказу №1637: "У разі внесення виправлень новий запис засвідчується підписом платника податку." Це все, що написано в порядку ведення книги щодо виправлень. Рекомендується виправляти так званим коректурним способом, який передбачений п.4.2 Положення від 24.05.1995 №88 : "Неправильний текст або цифри закреслюються і над закресленим надписується правильний текст або цифри. Закреслення здійснюється однією рискою так, щоб можна було прочитати виправлене".

Що зазначається у графі 3 книги доходів та витрат «сума повернутих коштів за товар» ? 
Наприклад. Підприємець продав товар покупцю на суму 2 000 грн. Покупцю не сподобалася частина товару та на наступний день він вирішив повернути товар на суму 1 000 грн. Підприємцю довелося повернути покупцю гроші 1 000 грн. Ця сума і вказується у графі 3.


Приклад заповнення книги обліку доходів та книги обліку доходів та витрат для ФОПів - платників єдиного податку

Приклад заповнення Розділу "Доходи" книги обліку доходів та витрат єдинника
Умови прикладу для заповнення Розділу "Доходи" наведені для неплатника ПДВ:
10.01.2012 - підприємець реалізував товар на суму 2 000 грн.
15.02.2012 - підприємець реалізував товар на суму 3 000 грн.
15.02.2012 - попередньому покупцю не сподобався товар, та він вирішив його повернути. Підприємець повертає гроші покупцю 2 000 грн. В цьому випадку, доцільно буде скласти акт повернення товару, для того, щоб підтвердити запис у книзі первинним документом та потім було що показати податковій службі.
16.02.2012 - якась добра юридича особа подарувала підприємцю товари на суму 1 000 грн. Ця сума є доходом ФОПа на підставі пункту 292.3 Податкового кодексу.
20.03.2012 - підприємець реалізував товар на суму 5 000 грн.
21.03.2012 - колись давно, три роки тому, підприємець отримав товари, за які одразу не розрахувався (у нього виникла кредиторська заборгованість перед своїм постачальником). Пройшло три роки, проте ФОП досі не заплатив за отриманий товар. 21.03.12 строк позовної давності щодо кредиторської заборгованості сплинув, тому сума заборгованості визнається доходом підприємця відповідно до пункту 292.3 Податкового кодексу. Сума заборгованості складає 4 000 грн.
22.03.2012 - здійснено взаємозалік взаємних зустрічних вимог (або бартер) на суму 2 000 грн. Такий дохід, оподатковується за ставкою 15% відповідно до частини 3 пункту 293.4 ПКУ.

Приклад заповнення Розділу "Доходи" для неплатника ПДВ (натисніть на зображення, щоб побачити в повному розмірі)

Приклад заповнення Розділу "Витрати" книги обліку доходів та витрат платника єдиного податку
Умови прикладу для заповнення Розділу "Витрати":
14.02.2012 - придбані товари на суму 2 400 грн. в тому числі ПДВ 400 грн.
30.02.2012 - виплачена заробітна плата найманому працівнику 1 000 грн. У цей же день сплачено до бюджету утримані із зарплати ЄСВ та ПДФО, а також нарахований на заробітну плату єдиний соціальний внесок (нехай ставка буде 37%) 370 грн.
29.02.2012 - сплачено комунальні послуги за офіс 500 грн.
05.03.2012 - сплачено єдиний соціальний внесок "за себе" в розмірі мінімального страхового платежу 1073 * 34,7% = 372,33 грн.

Приклад заповнення Розділу "Витрати" (натисніть на зображення, щоб побачити в повному розмірі)

Яку відповідальність застосовує податкова служба за неведення або неправильне ведення книги доходів та витрат?
1. Відповідальність за неведення або неправильне ведення передбачена статтею 164-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та складає попередження або накладення штрафу у розмірі від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 до 136 грн.). Повторне протягом року порушення тягне накладення штрафу у розмірі від п’яти до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 136 грн.).
2. За неоприбуткування (неповне та /або несвоєчасне) оприбуткування готівки в книзі обліку доходів та книзі обліку доходів та витрат органи ДПС застосовують штрафні санкції відповідно до вимог Указу Президента України від 12 червня 1995 року № 436/95-ВР "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" у п’ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.


Похожие материалы:

4 коментарі :

Анонім сказав...

підкажіть, будь ласка, якщо в 2-му півріччі знайшлись не записані квитанції за 1-ше півріччя. що з ними робити?
дякую!

Дмитрий сказав...

Правильно було б, записати суми в 2 півріччі, заплатити податок, штраф від несплаченої суми та пеню за кількість прострочених днів (просто на цю суму (штраф+пеня) заплатити більше податку). Розмір пені та штрафу див. тут http://vinbuh.blogspot.com/2011/07/tablica-nalogovyh-shtrafov-2011.html

Анонім сказав...

все оплатили ще на початку осені. але книгу ніяк не наважувалась заповнювати...)
а як мені це записати в 2 півріччі - як сума за 01.07?

Аренда квартир Orendar.com сказав...

так як і в першому